torsdag 15 juli 2021

Förändringar.

 

 
 
 
Varför tycker man att förändringar är jobbiga när man är autistisk?
Det beror på att man behöver rutiner för att fungera och orka med vardagen bättre.
Ofta drabbas man av ångest av att inte veta vad som komma skall eftersom man vill känna sig förberedd. Man är oftast väldigt känslig för intryck och det är också en stor anledning till detta, ska man till exempel till en ny plats så vet man inte vad som finns där och vilka slags intryck man kan råka ut för. Det kan till exempel vara extremt jobbigt att besöka en ny restaurang eller beställa någonting man aldrig ätit förut från menyn. Är man dock väl förberedd så kan man till exempel kolla upp menyn i förväg om man ska till en ny restaurang. 😉
 
Jag själv får ångest om någonting som ska ske utanför hemmet bestäms väldigt kort tid innan. Detta beror på att jag vill kunna förbereda mig inombords på att jag ska någon annanstans, planera och tänka över vad som skulle kunna ske och vad jag bör vara förberedd på och att jag inte kommer att vara hemma på ett visst tag. Det kan tyckas konstigt för en neurotypisk person att man "inte kan vara spontan", eller att det verkar tråkigt att alltid följa ett schema med rutiner, men det är inte tråkigt för oss utan det ger snarare mer energi eftersom allting flyter på bättre för oss när vi har scheman. Till slut blir det man skriver ned att man ska göra om dagarna till en fast rutin som man följer automatiskt, till exempel för mig så har dom grejer jag gör för min kanin Eddie som att byta hans vatten, kolla så att han har hö osv blivit till en rutin som jag tycker väldigt mycket om nu men det kan vara väldigt svårt i början. Man har ju redan automatiskt rutiner fast dom kanske inte alltid är så positiva, som att sitta vid datorn mycket eller med mobilen vilket är rutiner som jag själv övar mig på att bryta för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar